Ballet Vlaanderen | Koninklijk Theater Carré | Koninklijk Theater Carré

datum: dinsdag 1 mei 2018

Ballet Vlaanderen | Koninklijk Theater Carré | Koninklijk Theater Carré

Ballet Vlaanderen
Het balletgezelschap uit Vlaanderen komt met haar nieuwe triple bill in het najaar naar Carré. U ziet Ten Duets on a Theme of Rescue, L’Oiseau de Feu en Kaash.

Ten Duets on a Theme of Rescue

De veelgeprezen voorstelling Ten Duets on a Theme of Rescue is van de Canadese choreografe Crystal Pite. Hierin benadert zij het thema van de redding tussen twee personen op erg persoonlijke wijze.

Crystal Pite bekijkt het menselijke lichaam vanuit een poëtisch perspectief. Haar werk wordt gekenmerkt door een vindingrijke theatraliteit en een scherpzinnige bewegingstaal. In Ten Duets on a Theme of Rescue toont ze ons een close-up van de interactie tussen twee mensen op een doorvoelde wijze die nooit de humor en zelfrelativering schuwt. Door een serie van tien subtiele en intieme duetten heen beslist het publiek zelf wie eigenlijk wie redt en waarvan.

“Ik hou van het woord ‘rescue’” stelt ze, “het vat een heel verhaal in een enkel woord. Het lichaam kan op gelijkaardige wijze een verhaal vertellen door middel van de meest eenvoudige handelingen.” Nadat Crystal Pite de choreografie creëerde, zocht ze binnen haar werk naar momenten die specifiek het thema ‘redding’ evoceerden. Van daaruit hervormde ze haar choreografie tot tien duetten waarin telkens één bepaald aspect van ‘redding’ centraal staat.

L’Oiseau de Feu
Met L’Oiseau de Feu biedt choreograaf en artistiek directeur van Ballet Vlaanderen Sidi Larbi Cherkaoui een nieuwe kijk op het eeuwenoude Russische volksverhaal, De Vuurvogel. L’Oiseau de Feu ging als choreografie in wereldpremière in 1910 in de Parijse opera. De oorspronkelijke, erg feeërieke, choreografie van Michail Fokine vertelt het verhaal van de goede Ivan Zarevitsj die met behulp van de magische Vuurvogel zegeviert over het slechte, gepersonifieerd door de tovenaar Kastsjei. Die tegenstelling tussen goed en kwaad komt ook terug in de niet-narratieve versie van Sidi Larbi Cherkaoui.

Aan de ene kant de morbide gruwel van het vuur, aan de andere kant de schoonheid van het hernieuwde leven dat daaruit ontstaat. Centraal staat de kracht van een mens om als een feniks uit zijn as te herrijzen. Als een zelfredding, die intrinsiek in elke mens aanwezig is, en slechts wacht om gewekt te worden.

De muziek is van de hand van een jonge Igor Stravinsky, die hiermee op slag wereldberoemd werd. De compositie, met zijn eigenzinnige en complexe ritmes, ontstond in opdracht van de fameuze Ballets Russes en is doorspekt met Russische volksmelodieën. Stravinsky maakte verschillende kortere versies van het ballet. Het is de versie uit 1919 die Sidi Larbi Cherkaoui choreografeert.

Kaash
De Engels-Bengaalse choreograaf Akram Khan tast met zijn unieke dansstijl, geworteld in de Indiase dansvorm kathak, de grenzen af van het westerse dansidioom. Met Kaash, het Hindu voor “als”, geeft Khan een eigen visie op Shiva. Deze god van zowel destructie als creatie, traditioneel vereenzelvigd met een verankerd verleden, wordt door Akram Khan benanderd vanuit een tegenovergesteld perspectief: wat zijn onze mogelijkheden naar de toekomst toe? De wereldberoemde kunstenaar Anish Kapoor vertaalt dit transcendente thema naar een poëtische sceno­grafie en de Engels-Indische compo­nist Nitin Sawhney zorgt met zijn beklijvende dan weer ritmische structuren voor compo­sitorische parallellen met de krachtige en hoekige hardheid van Khans abstracte bewegingstaal.

bron: https://www.facebook.com/events/1373949502690664/




2017 - StraatInfo.nl
Misdaad in Watergang | 112 alarmeringen Watergang | Goedkoop Tanken in Watergang | Supermarkten in Watergang | Weerbericht Watergang